Tuesday, June 3, 2014

Kepoci Sosialista! (Haruslah merendah diri)


Kadang-kadang, apa yang kita update dekat laman sosial (twitter, facebook, blog, instagram, keek, dan apa2 lagi) bukan tujuannya nak menunjuk-nunjuk, nak bagi tau 'aku hebat dapat benda ni', bla bla bla, 'rezeki aku bertuah', bla bla bla, dan apa2 je la yang orang boleh terasa sampai ingat kita sengaja nak gebang benda tu satu dunia! Ada orang rasa seronok nak kongsi sosial life dia dengan semua orang. Kadang-kadang ada yang update sebab nak tau berapa like yang dia dapat maksudnya kalau takde orang like tu apa yang dia tulis orang tak suka or orang tak baca langsung (erkk). Ada juga yang update sebab nak kongsi2 rasa keterujaan dalam diri!! Kan?


Dulu masa tengah jadi trend, boleh katakan setiap masa I nak update blog! Tapi sekarang dah masuk lima tahun setengah berblog boleh katakan I update kalau rasa mood tu membuak2. Senang! Malas dah nak duduk karang cerita ayat panjang2 (faktor umur mungkin)! Dekat facebook dulu pun tiap2 hari update! Sekarang ni update kalau teringin je! Twitter dulu lagila! Semua benda nak update! Sebijik macam mulut burung murai cip cip cip! Lagipulak kalau dapat reply atau retweet dari pujaan hati (chef adu especially) hihi... mau terloncat loncat depan pc!!! Bunga2 la hoi! Sekarang ni dua minggu sekali baru nak tweet! Heheh! New me =)


Sebenarnya nak cakap dekat sini sikit je! Kita tak suka la kalau kita bagi tau apa2 dekat facebook atau mana2 alam maya pun dan benda itu pun nak jadi isu! Actually, bukan isu pun! Lagi satu punya kes kalau awak update apa2 lepas tu kita like, kita cakap 'oh suwitnya' dan awak pun reply dan mula la tanya A to Z dan mula la nak compare2 hidup kita dari past, present, and siap buat prediction untuk future pula dan kadang2 kita rasa awak semua lupa yang sifat macam tu dah jatuh kepada riak, takbur, ujub, berlagak, dan menGGORES perasaan seseORANG!!! Dan itu dikira berdosa tahu tak! Kita tau ramai yang tau tapi buat2 tak tahu eh apade hal!!! Kadang2 kita ni saja humble taknak bagi tau perkara sebenar and cakap je 'I kerja biasa je..kerja cuci2..' . Dan terus orang percaya !!! Eh eh eh... Kalau cakap yang betul pula 'I sambung master in tut tut tut' dan terus laju mulut popcorn cakap "haaa...ok la tu...nanti boleh minta kerja dekat situ, jawatan tinggi, boleh buat itu ini, boleh lawan ngan orang ni, boleh geng dengan orang tu...pok pek pok pek... Haishhh...orang lain yang dah create jalan cerita untuk I! 




Memang betul pun ayat dekat atas tu kan! Asal dah nama manusia tu memang sangat kepoci!! Makan kuih koci lagi baik la woi!! Krik krik



:: Muhasabah diri! Insyaallah. Hidup kena sedar diri




Love,h'wawa










No comments:

Post a Comment