Thursday, September 17, 2015

Mungkin Sebab Saya Dilahirkan Di Rumah

Mungkin sebab saya dilahirkan di rumah. Mungkinlah. Sebab saya suka sangat duduk rumah. Itu pasal saya suka rumah lebih dari segalanya. Mungkinlah. Kalau dapat duduk dekat rumah tu Ya Allah bestnya. Rasa wow! Mungkinkah ini ada kaitan dengan lahir di rumah? Mungkin. Bila dekat rumah, macam2 kerja boleh buat. Kang bila tengok ada sampah bawah meja, tiba2 ambik penyapu terus sapu sampah. Nanti bila nampak buku tak tersusun dekat almari, terus pergi betulkan. Bila tengok dekat luar matahari elok je terang panas, cepat2 basuh baju. Nak pergi tambah air dekat water heater dekat dapur nampak pinggan tak basuh dalam sinki, basuh dulu semua tu. Tengah mandi nampak bilik air macam kotor sikit, ambik berus sental dinding lubang air semua. Kalau masuk bilik nak ambil handphone nampak kain baju banyak setimbun, duduk lipat kain dulu bagi kemas semua baju. Tengah buat2 kerja rumah lepas tu terasa macam penat sikit, boleh berhenti dulu rehat2 landing2 atas sofa. Lepas tu bila macam dah ok, sambung balik buat kerja tadi. Kalau rasa macam dah taknak buat kang, panggil la siapa2 minta tolong habiskan sikit. Elok2 tengah mop lantai nanti tiba2 cerita macam best je dekat tv tu, berhenti jap tengok tv sambil pegang mop. Oh seronok sangat.


Buat air sejuk, buat air masak, penuhkan water heater. 


Mungkin sebab saya lahir di rumah. Itu sebab saya suka lepak di rumah lebih dari segalanya. Ya. Segalanya tu bukanlah tak keluar rumah langsung. Oh best gila kalau dapat shopping high heels dua pasang. Seronoknya kalau keluar pergi coffee bean. Bestnya makan dekat kedai korea. Heaven betul dapat check in dekat POGH. Duduk rumah bukan bermakna saya tak keluar langsung. Itu katak tempurung. Bukan. Saya bukan katak. Tapi saya suka duduk rumah. Duduk rumah tak bermakna saya tak keluar jumpa kawan2, tak keluar jumpa jiran2, tak keluar jumpa sedara mara. Tak. Bukan macam tu. Saya kenal jiran saya siapa. Jiran saya tau saya suka keluar pukul berapa. Cik bunga aa tau saya kalau keluar pakai kasut apa. Along Haziq tau saya kalau malas nak layan orang buat muka macam mana. Tidak. Bukan. Andwe. Nehi. No. La. Em tak. Kalau saya langsung tak keluar rumah, diorang semua tak kenal saya macam mana. 


Mungkin sebab saya lahir di rumah. Mungkinlah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Kalau pergi rumah saudara pun, saya duduk di rumah. Tapi itu bukan rumah saya. Itu rumah mereka. Best. Makan, bual2, tengok tv, mandi. Kalau penat, tidur. Sama. Aktiviti di rumah. Tapi. Tapi. Tapi. Tak boleh lama2. Sebab? Itu bukan rumah saya. Seharian dekat rumah orang? Omooo... Kalau dekat rumah sendiri, macam2 kerja dah boleh buat. Tapi itu rumah orang. Apa sangat yang saya mampu buat. Sejam dua itu biasa. Tiga jam, boleh la. Empat jam lima jam itu mampu diteruskan lagi. Enam jam, oh..cepatlah masa berlalu. Tujuh jam, helppp meee...doraemon nak pinjam pintu pliss. Lapan jam, ok fine..duduk sopan tapi dalam hati dah menangis nak balik! Nak balik nak balik! 
*Maaf, maksud saya kalau kita datang rumah orang dengan niat tak mahu tidur di rumah itu. Kalau tidur tu lain pulak perasaannya.



Biarpun saya tak masak, tapi dapur kena kemas. Oh yeah


Hmm hmmm.. Mungkin sebab saya lahir di rumah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Mungkinlah. Saya tak suka perasaan kalau saya pergi rumah orang yang kita tak mampu baring lunjur kaki tu oh tidak muka resah doa dalam hati minta2 jangan lama disini. Kang kalau kita baring2 kang belum tentu orang suka. Kang kita lunjur kaki sebab lenguh kang belum tentu orang faham. Saya rindu rumah. Itu sebab saya homesick bila belajar di Terengganu. Itu sebab saya homesick bila belajar di Shah Alam. Itu sebab saya homesick bila duduk sebulan di rumah kakak. 


Mungkin sebab saya lahir di rumah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Mungkinlah. Saya seronok bila angkat kain, kain baju semua kering, bau wangi. Seronok bila orang pergi dapur, tengok pinggan mangkuk semua dah cuci. Best bila orang balik rumah, tengok rumah bersih kemas lantai berkilat. Happy bila orang cari baju, semua elok terletak dekat almari masing2 tak payah nak cari dekat timbun kain. Teruja bila masuk tandas, tandas bersih wangi macam tandas bayar dua ringgit sekali masuk. Rasa bunga2 kembang mewangi. Ewah.
 

Seronok bila baju kita basuh, kering, wangi, bersih. Rindu anak2 T_T

Mungkin sebab saya lahir di rumah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Mungkinlah. Kadang2 saya yang lebih risau dari mak. Kalau nampak hujan mendung, arghh..tak kering kain ni. Cari mana2 port gantung dalam rumah. Kalau keluar berjalan lama sangat, 'hmmm..cepatlah balik nanti pinggan banyak dalam sinki takde siapa basuh'. Kalau nak keluar rumah awal2, 'jap2 nak basuh kain ni..sayang matahari panas2 tapi tak basuh baju'. Kalau tidur rumah orang lama2, 'hmmm...apa khabar la rumah agaknya..tak bersapu tak bermop..oh rindu gila dekat tv sendiri'. Kalau lama sangat dekat kedai mamak, 'oh ni kalau dekat rumah best dapat landing atas katil'. Oh mannn! Sumpah saya sayang rumah saya.


Mungkin sebab saya lahir di rumah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Mungkinlah. Kalau di rumah, saya tau nak buat apa. Dan saya tau juga kalau taknak buat apa. Dekat rumah sendiri saya dinner pukul 7. Dekat rumah orang 
dinner pukul 8. Takpela. Nama pun rumah orang. Dekat rumah sendiri kalau makan pukul 10 malam pun saya tau cara nak bagi lemak tu terhapus. Dekat rumah orang dinner pukul 9, pukul 11.30 dah tidur. Itu sebab saya gemok. T_T. Dekat rumah sendiri saya gembira hari2 makan nasi dengan sup fishball pedas meleTop. Dekat rumah orang, saya kena jadi kaset rosak repeat sebab apa saya tak makan daging tak makan ikan patin. Dekat rumah sendiri saya boleh duduk tekup telinga dengan bantal mulut kumat kamit baca doa kuat2 kalau bunyi petir sebab saya takut petir. Dekat rumah orang, saya kena tawakal dalam hati baca doa slow2 genggam tangan kuat2 minta2 jangan terkejut sangat kalau dengar bunyi petir. Dekat rumah sendiri saya seronok tengok tv cerita tamil, cerita korea, drama bersiri, kourtney and khloe take hamptons, cici dan caca, dan tak ketinggalan running man, don't walk..but run. Dekat rumah orang, saya kena ikut tengok awani, life inspiration chanel, mimbar pencetus ummah, master chef australia new season. Sobs! 


Mungkin sebab saya lahir di rumah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Mungkinlah. Mungkin sebab itu dulu (sekarang pun ada) ada beberapa orang yang nak kahwin dengan saya cakap saya boleh jadi surirumah lepas kahwin. Ok, takde kena mengena. 

orang tu pun sibuk perli kita suka duduk rumah! hmmph



27 tahun dahulu, saya dilahirkan di rumah. 
Mungkin sebab saya dilahirkan di rumah. Itu sebab saya suka duduk rumah. Mungkinlah. Mungkin. 




:: Saya suka duduk rumah. Saya juga suka pergi rumah orang. Sebab orang layan saya dengan baik. Thank you semua orang. ❤️





Love,h'wawa










No comments:

Post a Comment